Regulamin monitoringu wizyjnego w Przychodni Rehabilitacyjnej ArkoMed w Warszawie
§ 1 Postanowienia ogólne
Regulamin określa cele i zasady funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego, miejsca objęte monitoringiem, przechowywanie zapisu z kamer oraz tryb udostępniania zapisanych danych. Administratorem danych z systemu monitoringu wizyjnego jest Przychodnia Rehabilitacyjna ArkoMed w Warszawie. Właściciel Przychodni wyznacza miejsca do stosowania monitoringu wizyjnego.
§ 2 Cele i podstawy prawne stosowania monitoringu wizyjnego
Monitoring wizyjny prowadzony jest w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony dóbr i mienia osób przebywających na terenie przychodni. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych w systemie monitoringu wizyjnego jest:
- art. 6 ust. 1 lit. e) i f) oraz art. 9 ust. 2 lit g) i h) RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE w związku z właściwymi przepisami prawa krajowego,
- art. 23a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą,
- art. 222 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
§ 3 Zakres monitoringu wizyjnego
Monitoring wizyjny obejmuje następujące budynki: Recepcja, Korytarz, Gabinet nr 1, 2, 3, Sala kinezyterapii, Sala zabiegowa. Monitoring wizyjny z zapisem obrazu obejmuje miejsca ogólnodostępne: wejścia/wyjścia z budynków, rejestracje/poczekalnie. Dane z systemu monitoringu obejmują: czas i miejsce zdarzeń objętych monitoringiem, wizerunki osób oraz sposoby zachowania się osób, których wizerunek utrwalono na urządzeniu rejestrującym, numery rejestracyjne samochodów w przypadku monitorowania parkingu. Rejestracji i zapisowi danych na rejestratorze danych podlega wyłącznie obraz. Kamery nie rejestrują dźwięku. Monitoring funkcjonuje w godzinach 6:00-22:00. Monitoring nie obejmuje pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, socjalnych, stołówek, szatni, przebieralni, pomieszczeń udostępnianych zakładowym organizacjom związków zawodowych, miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych za wyjątkiem dozwolonych przepisami prawa.
§ 4 Okres przechowywania nagrań z monitoringu wizyjnego
Zapisy z monitoringu są przechowywane maksymalnie przez okres 7 dni. Po tym okresie zarejestrowane dane zostają automatycznie nadpisywane, tj. całkowicie i bezpowrotnie niszczone. Osoba zainteresowana lub organ uprawniony na podstawie przepisów prawa może zwrócić się do Managera przychodni z pisemnym wnioskiem o zabezpieczenie przed automatycznym usunięciem nagrania z monitoringu na potrzeby przyszłego postępowania. Wniosek należy złożyć w Recepcji. Wniosek o zabezpieczenie nagrania powinien zostać złożony przed upływem terminu przechowywania nagrań z monitoringu wizyjnego. W przypadku, w którym nagrania obrazu stanowią dowód w postępowaniu prowadzonym na podstawie prawa lub przychodnia powziął wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, terminy wskazane powyżej mogą ulec przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Zabezpieczone kopie nagrań z systemu monitoringu wizyjnego mogą zostać udostępnione wyłącznie uprawnionym organom w zakresie prowadzenia przez nie czynności prawnych, np. Policji, Sądom, Prokuraturze, na ich pisemny wniosek. Informacja o udostępnieniu danych zostaje odnotowana przez pracownika, który je udostępnia w Rejestrze udostępniania danych z monitoringu wizyjnego stanowiącego Załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 5 Obsługa monitoringu wizyjnego
Za obsługę techniczną oraz prawidłowe funkcjonowanie systemu monitoringu wizyjnego odpowiedzialni są właściciel oraz manager przychodni ArkoMed. Dostęp do bieżącego podglądu obrazu lub nagrań z monitoringu posiadają wyłącznie osoby upoważnione przez Administratora tj. pracownicy Zespołu ds. informatycznych oraz manager przychodni, właściciel. Osoby te zobowiązane są do przestrzegania przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych.
§ 6 Obowiązek informacyjny wobec osób objętych monitoringiem wizyjnym
Wejścia do budynków, pomieszczenia oraz strefy monitorowane są oznaczone w sposób widoczny i czytelny naklejkami z piktogramem kamery. Wejście osoby w strefę objętą monitoringiem jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych jej dotyczących w zakresie wizerunku i wykonywanych czynności zarejestrowanych przez monitoring.
§ 7 Postanowienia końcowe
Dane z monitoringu wizyjnego nie stanowią informacji publicznej i nie podlegają udostępnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej.